Logo zenderstreeknieuws.nl


Gonny de Jongh is bijna twee jaar bezig met het restauratiewerk in de basiliek. Wil van Doorn kijkt toe bij de minutieuze restauratie van de staatsies. (Foto: Lysette Verwegen)
Gonny de Jongh is bijna twee jaar bezig met het restauratiewerk in de basiliek. Wil van Doorn kijkt toe bij de minutieuze restauratie van de staatsies. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: Lysette Verwegen)

Restauratie basiliek fijn werk op de vierkante centimeter

IJsselstein - Even was het beeldje van Maria van Eiteren van haar plaats. "Met vakantie", grapt vrijwillig koster Wil van Doorn. De echte reden: "Het kastje waar het beeldje in staat wordt door de restaurateur onder handen genomen."

En die restaurateur is Gonny de Jongh (49) van het gelijknamige schildersbedrijf uit Waardenburg. Bijna twee jaar is ze met haar collega's in de basiliek bezig geweest om elke vierkante centimeter van het interieur te reinigen, restaureren en verven. De zwarte sluier maakte plaats voor licht. "We hadden een klein stukje moeten laten zitten om het verschil te benadrukken", zegt ze. Het werk – van reinigen tot schilderen – is specialistisch. Geen standaard schoonmaakmiddelen en stevig poetsen. "Zeker het fijne werk is bijna masseren met een penseel om de schilderingen niet onherstelbaar te beschadigen."

Het vergt kennis van materialen en ervaring. "Er zijn grote verschillen tussen pilaren, gewelven, muurschilderingen, de beelden, de altaren en bijvoorbeeld de staatsies." Voor de staatsies uit 1888 van atelier Mengelberg, een van de laatste werken waar ze mee bezig is, zijn zes verschillende reinigingsmiddelen gebruikt. "In het verleden is waarschijnlijk goedbedoeld wel eens gereinigd en bijgewerkt." Dat is te zien. "Na onze reiniging zie je de schades: scheurtjes, afgebroken stukjes en onregelmatigheden." De restauratie en schoonmaak is specialistenwerk. "Na een beschermende laag schellak over de gerestaureerde en bijgeverfde staatsies mag er hooguit met een plumeau worden afgestoft." Voor het stucwerk van de gewelven heeft De Jongh ook specialisten. "We willen niet dat de stukken naar beneden komen."

De grootste boosdoeners in de basiliek: kaarsenwalm, wierook en vroeger de petroleumstook. "Nu hebben we waxinelichtjes in de kapel en gaskaarsen", vult Van Doorn aan. "Er is nog drieduizend euro nodig voor de laatste loodjes en dan gaan we na deze tonnen kostende restauratie sparen voor een onderhoudsplan."

Binnenkort neemt Gonny ze afscheid van 'haar' kerk, waar ze vele ochtenden om zes uur begon. Met klassieke muziek uit haar oortjes. "Ik ben me heel bewust wat ik doe, en dat is geestelijk en fysiek vermoeiend." De passie verdween nooit. "Als 9-jarige liep ik al rond in het atelier van mijn vader en hielp ik in mijn vrije tijd. Ik ben de vierde generatie van ons 125-jarig bedrijf. Ik heb verf in mijn aderen in plaats van bloed", lacht ze. Op haar zestiende ging ze naar de Nimeto schildersopleiding, waar ze na vier jaar afstudeerde. "Ik had nog verder gekund, maar dan kom je in de scheikunde terecht. Management ligt me ook niet: ik ga voor de passie van het ambacht."

In haar vrije tijd is ze kunstschilder. Vooral abstract met een voorkeur voor het kubisme. "Heel wat anders, maar net zo heerlijk om te doen."

Reageer als eerste