Testritten overdag met nieuwe trams ook in IJsselstein


<p>Een eerdere testrit met de nieuwe tram in Nieuwegein. &nbsp;</p>

Een eerdere testrit met de nieuwe tram in Nieuwegein.  

(Foto: Gerard van Buuren )

Testritten overdag met nieuwe trams ook in IJsselstein

IJsselstein - Komend weekend op zaterdag 6 en zondag 7 februari is de langverwachte nieuwe tram ook in IJsselstein overdag te zien. De nieuwe tram uit Spanje rijdt dan test op lijn 61 tussen de haltes St. Antonius Ziekenhuis en de eindhalte IJsselstein/Zuid.

Het trambedrijf van de provincie Utrecht voert komend weekend in samenwerking met vervoerder U-OV met meerdere trams testritten uit op dit gedeelte van de vernieuwde lijn. Omdat de komende periode overdag op dit traject vaker zal worden gereden en er overdag aanzienlijk meer verkeer op de weg is, zijn bij alle kruisingen van de trambaan waarschuwingsborden geplaatst die attenderen dat er een tram kan aankomen. Komend weekend wordt op dit deel van de tramlijn overdag gereden tussen 08.00-16.00 uur. Omdat het hier gaat om testritten zijn reizigers nog niet toegestaan aan boord.

Tussenstap

De afgelopen weken heeft de nieuwe tram op dit deel van de vernieuwde lijn in het weekend ’s nachts al meerdere testritten uitgevoerd. De technische testen die komend weekend worden uitgevoerd borduren daarop voort en zijn een tussenstap naar de daarop volgende fase: het op de proef stellen van de trams en de vernieuwde lijn om met reizigers aan boord te gaan rijden. In deze vervolgfase worden de trambestuurders bekend gemaakt met de vernieuwde lijn en bekijken we hoe alle systemen werken als de trams regelmatig gaan rijden op de klok van de dienstregeling.

Oversteken

Omdat de tram komend weekend vooral wordt ingezet voor technische testen is het nog niet nodig om in het begin overal en altijd op de normale snelheid te rijden. De tram rijdt daarom op zaterdag 6 februari soms nog wat langzamer op de baan maar houdt er bij het oversteken wel rekening mee dat de trams regelmatig langskomen. Op zondag 7 februari rijden de trams op een vaste frequentie van vier ritten per uur per richting. De kruisingen van de trambaan worden tijdens deze testritten niet meer beveiligd door verkeersregelaars maar met de bestaande verkeerslichten en slagbomen bij de overwegen.

Meer berichten