Logo zenderstreeknieuws.nl


Cliënten/medewerkers van ZoLekker zijn net zo trots op hun lunchroom als hun begeleiders Marco en Krista (links). (Foto: Lysette Verwegen)
Cliënten/medewerkers van ZoLekker zijn net zo trots op hun lunchroom als hun begeleiders Marco en Krista (links). (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: Lysette Verwegen)

ZoLekker moet je zelf ervaren

IJsselstein - ZoLekker als het hier is moet je zelf ervaren' is het motto van de gelijknamige lunchroom. En dat is ook zo bijzonder: want de lunchroom wordt bestierd door de cliënten van ZOMO dagbesteding, onder leiding van locatieverantwoordelijke Krista Reinink en hoofd dagbesteding Marco Hoogaerts.

De opening vond plaats in 2014, maar de lunchroom is populair en groeide uit haar jasje. Door de toegenomen vraag van cliënten uit IJsselstein naar dagbesteding werd ook het naastgelegen werkcentrum ZoMoooi – waar de kunst van cliënten met een verstandelijke beperking wordt gemaakt – te klein. "Dat vroeg om uitbreiding. Daarom hebben we de panden Doelenstraat 10 en 12 bij elkaar getrokken en is ZoMoooi verhuisd naar de Utrechtsestraat 16", leggen Krista en Marco uit.

Ontstaan vanuit particulier initiatief, biedt ZOMO cliënten met een verstandelijke beperking wonen en werk. Kleinschalig, midden in de samenleving, in direct contact met de klanten en persoonlijke begeleiding op maat in een familiaire sfeer, wat tot uiting komt in de lunchroom, de werkcentra in de Utrechtsestraat en de cadeauwinkel in het oude postkantoor aan de Lagebiezen en werkcentrum Fort Lunet IV in Utrecht. "We zijn gek op verbouwen", grapt het tweetal. "Inmiddels hebben we totaal 90 cliënten aan het werk, waarvan er ook nog eens 27 in IJsselstein wonen aan de IJssel- en Nassaustede en DeKade. We krijgen nog steeds aanvragen, maar de rek is er voorlopig uit."
Vooral de dagbesteding is dynamisch. "Wisselingen in cliënten – onze medewerkers – en het gebrek aan stageplaatsen als we al vol zitten. Daarnaast de ontwikkelingen in participatie en de herkeuringen. Dat is soms moeilijk. Hun problemen zijn niet altijd zichtbaar, maar daarom werken ze juist hier. Wij zijn constant met de begeleiding bezig."
Het gaat aan de medewerkers voorbij. Zij zijn trots op hun lunchroom, hun service en de gerechten die ze maken en serveren. En op de kunst van ZoMoooi die in de etalage staat uitgestald. Krista: "We halen de cliënten van ZoMoooi ook hierheen om hun werk te etaleren en te laten zien wat er verkocht is. Dat vinden ze leuk. En zo blijven ze betrokken bij de lunchroom en hun oude werkplek.''

Reageer als eerste
Meer berichten