De IJsselsteinse Column

Motorfietsen deel 2

Ik verwachtte dat mijn column over motorfietsen een storm van protesten van motorfanaten zou opleveren, maar het is eigenlijk bij een zacht voorjaarsbriesje gebleven. Mijn pullover vertoont echter slijtageplekken door de schouderklopjes die ik ontving. Niet dat ik zo veel schouderklopjes kreeg –meer dan vijftig zullen het niet geweest zijn- , maar lamswol kan weinig hebben, en ik negeer vaak het advies om vaker een andere trui aan te trekken. Maar ter zake: ik las toch enkele boeiende reacties van lezers.
Dat ik altijd negatief ben, moet ik na het herlezen van mijn columns betwijfelen, en generaliseren lijkt mij ook niet aan de orde als ik nadrukkelijk onderscheid maak tussen pretrijders en echte motorrijders, én zelfs melding maak van voorbeeldige motorrijders (die ik op mijn Facebook pagina ook nog eens met name noem). Maar motorfanaten krijgen nu eenmaal een waas voor de ogen zodra iemand hardop betwijfelt of alles en iedereen moet wijken voor de motorpret. Discussies met zulke mensen verlopen moeizaam. In een bijeenkomst met veteranen had ik eens het lef om mij publiekelijk af te vragen of veteranen die gekleed in leren jekkies met teksten als "loud pipes save lives" strafbare geluidhinder propageren, en in 'biker-gang'-formatie met brullende motoren aan het Veteranendag-défilé deelnemen het waardige karakter van die dag niet omlaag halen. Het volume van de reacties bevestigde onmiddellijk mijn gelijk; ik ben dus wel wat gewend.

Naar aanleiding van het voorgenomen Lekdijk-besluit van de gemeente Lopik legde een lezer de bal bij de overheid, die de burger in de steek laat door de regels onvoldoende te handhaven. Daar zit wel iets in. De BOA's in IJsselstein zijn bloedfanatiek met parkeerbonnen. Kenteken intoetsen, 97 euro kassa; lekker makkelijk. Kamikazefietsers in de binnenstad aanpakken is lastiger en blijft dus meestal achterwege.
Maar de overheid kun je niet álles verwijten; zeker niet het wangedrag van talloze motorrijders. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Rinus Verweij

Meer berichten