Foto: Foto:
De IJsselsteinse Column

Kom in verzet!

"Soooooooo!! Dát is leuk!" Leuk?? Inmiddels heb ik deze kreet zó vaak gehoord dat het écht niet leuk meer is. Het betreft hier een tot vervelens toe -en verder!- herhaalde radioreclame waarin voordelige uitjes en goedkope restaurantdeals worden aangeprezen. Ik luister graag naar radio M Utrecht. De regelmatig terugkerende jaren '60 hits kan ik best waarderen. Dat geldt echter niet voor de herhalingsfactor in de radioreclames op deze zender. Zo wordt ook al maanden lang, dag in dag uit, bijna elk uur een irritante kakmadam ten gehore gebracht, die met een stupide "Moet u eens heuren.."-flutverhaal garagedeuren aanprijst. Helaas, er zijn sadistische bedenkers van reclamecampagnes die reclamespotjes bewust zo irritant mogelijk maken en dan ook nog zo vaak mogelijk laten herhalen. Ze gaan er namelijk vanuit dat daarmee zo'n reclame blijft hangen en aandacht trekt. Negatieve aandacht is tenslotte óók aandacht. Ik noem dit geestelijke wreedheid, manipulatie en hersenspoel-praktijken. Het is geen toeval dat de meest verwerpelijke totalitaire regimes in heden en verleden zich van vergelijkbare methoden bedien(d)en, teneinde mensen willoos te maken met eindeloos herhaalde slogans. Dit is ook waarneembaar in de mantra's van Aziatische sektes, en zelfs in sommige rituelen van algemeen gerespecteerde religies. Weesgegroetjes bidden is in dit verband nog vrij onschuldig, maar als je tientallen keren per dag letterlijk van de daken moet schreeuwen dat profeet A of God B zo groot en goed is, wordt de tijd wellicht toch rijp voor enige zelfreflectie -indien nog mogelijk.

Op de radio zijn extreme geloofsuitingen te ontlopen, maar met hersenspoel-reclame is dat lastiger. Als ik die garagedeuren-kakmadam wil ontvluchten, moet ik bijna ieder uur de radio uitzetten of wisselen van zender. De Reclame Code Commissie mag helaas alleen ingrijpen bij belediging of misleiding, niet bij hersenspoeling. Daarom hierbij mijn oproep: kom in verzet! Maak een zwarte lijst van firma's die reclameterreur toepassen en ga ze boycotten! Ze zijn alleen gevoelig voor pijn in de portemonnee.

Rinus Verweij

Meer berichten

Shopbox