Foto: Foto:
De IJsselsteinse Column

Koninklijke motorrijders

Ik krijg weinig on-line reacties op mijn columns. Ja, vorig jaar iemand die mij hersenloos vond. Toegegeven, ik heb weinig hersens, maar die zijn van topkwaliteit, en ze worden uitstekend gebruikt. Overigens betrof deze hersen-analyse mijn instemming met het besluit van de gemeente Lopik om in de zomermaanden de Lekdijk af te sluiten voor motorrecreatie. Kennelijk zijn er ook hersenloze rechters, want het Lopikse besluit is onlangs door de rechtbank goedgekeurd. Overigens gaat de Motorrijders Aktie Groep - uiteraard - tegen de uitspraak in beroep, sámen met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Koninklijk! Wie geeft nou een motorclub dit eervolle predicaat? Krijgen we nu ook de 'Koninklijke Hells Devils' als die club zoveel jaar bestaat? De ANWB is toch ook niet Koninklijk?

De ANWB is toch ook niet Koninklijk?

Nu is het wel zo dat de KNMV al sinds 1904 bestaat, en al na twaalf jaar koninklijk werd in 1916. Dit had wellicht te maken de militaire mogelijkheden van motorfietsen in de mobilisatie tijdens de Eerste Wereldoorlog. Maar het is toch merkwaardig dat de vereniging de Friesche Elf Steden, vijf jaar na de KNMV opgericht, niet twaalf maar wel honderd jaar op de titel 'Koninklijk' moest wachten.
Er hangt een zweem van willekeur rond het Koninklijke predicaat, ongeveer zoals met onderscheidingen. Een studentenweerbaarheid kon in vroeger jaren nog wel eens 'Koninklijk' worden. De Amsterdamse Studenten Schietvereniging werd dit zelfs al in 1888; zeven jaar na de oprichting. Die eer viel Utrecht en Leiden pas veel later te beurt bij hun eeuwfeesten. Na het aantreden van koningin Beatrix maakte progressiever beleid dit onmogelijk.
Maar ter zake: ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk met de Lekdijk-zaak afloopt, en met de Koninklijke motorrijders.

Rinus Verweij

Meer berichten