Na de pop-upstore met carnavalskleding, werd een leegstaand winkelpand dit weekend gebruikt als pop-upgalerie. (Foto: Lysette Verwegen)
Na de pop-upstore met carnavalskleding, werd een leegstaand winkelpand dit weekend gebruikt als pop-upgalerie. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Commissie Vitaal pakt leegstand IJsselsteinse binnenstad aan

Veelgehoorde opmerking over de binnenstad: 'De leegstand is dramatisch'. Maar dat gaat veranderen. Vorig jaar werd binnen de bedrijfsinvesteringszone (BIZ) binnenstad de commissie Vitaal opgericht. Met als doel: de leegstand terugdringen en het aanzien van de binnenstad op peil te houden.

IJSSELSTEIN – "Het dieptepunt is bereikt, nu kan het alleen nog maar beter worden", aldus Frits Mulder, lid van de commissie Vitaal. De afgelopen maanden is een aantal winkels door omstandigheden – verhuizing, pensioen, geen opvolging – gesloten. "Dat heeft niets met hoge huren te maken." Er staan negen panden leeg: twee in de Benschopperstraat, een in de Kerkstraat en zes in de Utrechtsestraat. "Dat laatste is helaas wel even beeldbepalend, maar de totale leegstand is onder het gemiddelde van vergelijkbare steden, zoals Amersfoort en Zeist, waar ik een kijkje heb genomen. Daar is de leegstand meer dan vijftien procent; in IJsselstein nog geen tien procent en onder het landelijk gemiddelde."
Die tien procent gaat de commissie aanpakken. "We hebben contact gezocht met de gemeente, die graag wil meewerken om de leegstand te bestrijden, onder andere door bestemmingsplannen snel aan te passen." Dat betekent dat de vestiging van een uitzendbureau in de Utrechtsestraat binnen drie weken mogelijk werd. "Daarnaast willen we een basis leggen. Daarom hebben we een database ontwikkeld van lege panden, oppervlakte, prijs per vierkante meter en pandeigenaar. En we hebben een wensenlijst met winkels we graag in de binnenstad erbij willen hebben, zoals: een basic schoenenzaak voor kinderen en volwassenen, een sportzaak, een sneakerzaak en een zaak in het middensegment kinderkleding. Met de horeca zijn we wel klaar." Ook de inwoners kunnen hun wensen kenbaar maken: "We staan op 22 en 29 maart op de markt "

Op de korte termijn zijn pop-upwinkels een uitkomst. "De eerste was de carnavals pop-upstore in de Benschopperstraat: vijf weken een succes. Dat concept zetten we voort, ook met kunst, exposities of een pop-upgalerie." De ondernemers zijn ook blij met de outletstores, binnenkort in het pand van Mulder Kids, en de boetiek in de Utrechtsestraat 30 van Seventytoo. Inmiddels zijn ook twee panden in onderhandeling voor verhuur. "We zijn druk bezig", aldus Mulder. "En we zijn blij met het zichtbare deel: de verhuizing van Deb, de (her)opening van bakker Aelbers die loopt als een trein, en de samenvoeging van CupCakes en LeBonheur in de Kloosterstraat. Wel jammer dat Intertoys waarschijnlijk toch moet sluiten; het is geen franchisewinkel." De visie van de commissie: 'Eerst de basis op orde en dan - tegen de landelijke stroom in - op zoek naar leuke speciaalzaakjes'. "Het wordt hier geen Zeist, waar in de Slotlaan 21 panden leeg staan." En als het voor elkaar is: "Dan pakken we uit met: Wees sociaal en koop lokaal! En dat in de gezellige sfeer van ons prachtige stadje dat uniek is. Ik weet zeker dat we aan de goede kant van de streep blijven."

Meer berichten