Stefanie Cozijn van RMN zorgt met Frits en Stephan Mulder voor extra afvalbakken en peukenpalen in de winkelstraten. (Foto: Lysette Verwegen)
Stefanie Cozijn van RMN zorgt met Frits en Stephan Mulder voor extra afvalbakken en peukenpalen in de winkelstraten. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

IJsselstein schoon, schoner, schoonst

Veel ondernemers in de binnenstad houden met een dagelijkse veegbeurt hun stoep al schoon. Maar de komende periode wordt extra ingezet op een schone binnenstad. Als het aan de ondernemers ligt wordt de IJsselsteinse binnenstad het schoonste winkelgebied van Nederland.

IJSSELSTEIN – NederlandSchoon – een onafhankelijke stichting die in 1991 werd opgericht om landelijk zwerfafval te bestrijden – heeft de zevende editie van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing uitgeschreven. "Vorig jaar deden er ruim 120 gemeenten mee en dit jaar is IJsselstein met drie winkelgebieden ook van de partij", aldus ondernemer Frits Mulder. Uit onderzoek van NederlandSchoon blijkt dat 70 procent van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij winkelgebied geeft consumenten een aangenamere beleving en een veilig gevoel, waardoor ze langer blijven. De betrokkenheid van ondernemers zorgt er ook voor dat het publiek zich 'schoner' gedraagt, want 'Schoon houdt schoon'.
Het is niet alleen voor de wedstrijd dat Mulder zijn collega's aanzet tot het schoonhouden van de winkelstraten. "De wedstrijd is een extra stimulans. Ik houd mijn stoep altijd schoon en leeg de kliko's als het nodig is. De stoep van de buurman neem ik ook mee als dat nodig is en ondernemers spreken elkaar aan op het schoonhouden."

De gemeente heeft geen geld voor ondergrondse containers en extra schoonmaak, dus gaan de ondernemers voor 'Plan B': "Zelf aanpakken, een half uur voor openingstijd vegen." Met de actie verschijnen er in het straatbeeld ook zeven fel gekleurde vuilnistonnen van NederlandSchoon, bijpassende peukenpalen en speciale stoeptegels. "Daar kan niemand langs", lacht Mulder. "En het is helemaal niet moeilijk als je enthousiast wordt gemaakt om het samen aan te pakken. Goed communiceren en dan aan de slag. Op koopzondag 24 augustus doen de medewerkers van RMN het ons een keer voor. Bewoners, winkeliers en horeca moeten schoonmaken 'in hun hoofd krijgen', de rest gaat vanzelf. Niemand wil in een vuile omgeving wonen of winkelen."

Volgens Stefanie Cozijn – RMN-projectleider zwerfafval IJsselstein – zijn alle uitkomsten van de schoonmaakactie terug te vinden via het Scorebord Schone Winkelgebieden. "NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor onderzoek, waarbij het publiek wordt gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. Daarnaast meten observatieteams – een soort mysteryguests – de schoonheidsgraad van elk gebied." Op 31 oktober is de winnaar bekend. Kijk ook op www.nederlandschoon.nl.

Meer berichten