Foto: Foto:
De IJsselsteinse Column

Boerkaverbod

Ik liep vorige week over de Televisiebaan en vroeg me af wat ik miste. Toen viel het kwartje: het boerkaverbod was van kracht geworden!

Van de ene op de andere dag waren álle boerka's en nikabs uit het IJsselsteinse straatbeeld verdwenen. Wél even wennen hoor... U raadt het al: ik maak een grapje. Een boerka heb ik hier alleen met carnaval gezien, en die ene nikab bij de moskee is al een paar jaar geleden. Voor de leek: een nikab is een (meestal zwart) dekkleed met kijkspleet, een boerka is een (meestal lichtblauw) dekkleed met kijkgaasje.

Er zijn leukere manieren om je geloof uit te dragen

Van de ruim 400.000 moslima's in ons land lopen er ongeveer 200 met een boerka. Nikabs zijn talrijker, maar ook dat betreft een kleine minderheid. Het nieuwe verbod heeft dus vooral symbolische betekenis, maar het heeft mijn instemming. Je kunt het verbod afwijzen met verwijzing naar de vrijheid van godsdienst en het 'jezelf mogen zijn', maar bij die naargeestige dekkleden gaat het volgens mij en veel anderen toch om een symbool van ónvrijheid en vrouwenonderdrukking. Een maatschappij waar een vrouw zich alleen onder een dekkleed veilig, 'vrij', en fatsoenlijk voelt deugt niet. Er zijn echt wel aantrekkelijker manieren om je geloof uit te dragen. Onlangs zag ik twee Somalische vrouwen lopen met lange gewaden en chadors – doeken in prachtige kleuren,zelfs met glitters, die het bovenlichaam bedekken en het gezicht vrij laten. Wat mij betreft hoeven de IJsselsteinse boa's niet fanatiek toe te zien op naleving van het boerkaverbod. Liever handhaven van het fietsverbod op zaterdag in de Benschopperstraat, of handhaven bij de Kasteeltoren. Nu de aanleg van het park de Kasteeltoren vrij benaderbaar heeft gemaakt is de noordkant van de toren door de lachgasjongeren ontdekt: als beschutte blowplaats en afvaldump.

Rinus Verweij

Meer berichten