Annette Aelbers, Jolanda van Heezik en Ilja Bakker zijn mede-initiatiefnemers van de lokale Maand van de dementie. (Foto: Lysette Verwegen)
Annette Aelbers, Jolanda van Heezik en Ilja Bakker zijn mede-initiatiefnemers van de lokale Maand van de dementie. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

De hele maand aandacht voor dementie

Eén dag stilstaan bij de ziekte Alzheimer – zoals in veel landen op 21 september gebeurt – is voor de werkgroep Dementievriendelijk IJsselstein niet voldoende. Met diverse activiteiten wordt de hel maand september hard gewerkt aan bekendheid van dementie en een dementievriendelijke stad.

IJSSELSTEIN – Drie van de initiatiefnemers in de werkgroep zijn Jolanda van Heezik, Annette Aelbers – beiden professioneel werkzaam in de IJsselsteinse woonzorgcentra – en Ilja Bakker die vanuit de bibliotheek bij de werkgroep is betrokken. "Onze missie is IJsselstein dementievriendelijk te maken", vertellen ze. Daarom is op 3 september de vlag Dementievriendelijk IJsselstein gehesen op de Overtoom en is er geflyerd op de markt, zijn er vergeet-mij-nietzaadjes uitgedeeld en gesprekken gevoerd met winkelend publiek. "Deze maand kan niemand om dementievriendelijk heen. We hopen vooral veel mensen te interesseren om de gratis korte training te volgen, waarmee je dementie in het dagelijkse leven herkent en op een goede manier iemand die verward is kunt helpen."

De werkgroep trainde al diverse organisaties, zoals het vaste personeel van Albert Heijn, baliemedewerkers in het stadhuis, brandweer, bewonersgroep Europa-Oranjekwartier, Sociaal Team en meer. "We willen ook bedrijven, andere supermarkten en ondernemers in de binnenstad trainen, want iedereen krijgt steeds vaker te maken met mensen die (beginnend) dement zijn. Vooral op publieke plaatsen."

Zo krijgt de brandweer bij calamiteiten vaker te maken met demente slachtoffers. "Dan is doorvragen belangrijk. Een dement iemand geruststellen vergt ook een andere aanpak. Met name rust uitstralen is belangrijk. Maar ook voor ons is het soms moeilijk om een inschatting te maken en op de juiste manier mee te bewegen. Het is bijna 'dansen'. De training geeft in ieder geval een brede basis." Oogcontact is belangrijk. "Net als iemand op gelijk niveau serieus nemen. Vooral bij mensen die nog in de maatschappij functioneren kan een lichte aanraking al het verschil maken."

Uit de training bij AH bleek dat het soms moeilijk herkenbaar is of iemand kwaad - diefstal - in de zin heeft, verstrooid is, een psychische aandoening heeft of dementerend is. Want wanneer spreek je iemand aan? "AH investeert veel in een goede benadering en kent veel van de vaste klanten, inclusief mensen met dementie." Ook woningcorporatie Provides kent veel huurders en heeft met sommige vaker contact. "Veel van wat wij trainen was daar in de praktijk al bekend. De theorie die wij bieden maakt dat nog beter."

Baliemedewerkers wordt geleerd dat ze problemen van hun bezoeker niet hoeven op te lossen. "Belangrijker is meevoelen, aftasten wat iemand nog begrijpt, desnoods met een beetje humor van onderwerp veranderen en zorgen dat de klant rustig blijft. Dementerenden zijn niet alleen bewoners in de woonzorgcentra, maar kunnen ook 50-plussers zijn die nog midden in het leven staan."

Meer berichten