Leerkrachten Fred Hoogerwerf en Jeannine Harbers, vertrouwde gezichten op De Wenteltrap, zijn met pensioen. (Foto: Lysette Verwegen)
Leerkrachten Fred Hoogerwerf en Jeannine Harbers, vertrouwde gezichten op De Wenteltrap, zijn met pensioen. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Jeannine en Fred na jaren op De Wenteltrap met pensioen

Alle leerlingen en docenten zijn alweer op stoom in het nieuwe schooljaar. Maar niet Jeannine Harbers en Fred Hoogerwerf. Ze zijn met pensioen en inmiddels oud-docenten van De Wenteltrap.

IJSSELSTEIN – Ze kwamen in de zeventiger jaren beiden bij toeval in het speciaal onderwijs terecht op De Zonnewijzer, tegenwoordig De Wenteltrap. In die tijd was er – in tegenstelling tot nu – een overschot aan leerkrachten. Zelfs invalwerk was moeilijk te krijgen. Sociaal- en peuterspeelzaalwerk in het inmiddels verdwenen Ons Centrum in de Kloosterstraat en connecties in de stad vormden de opstap. Jeannine was – als zusje van zeven broers, waar ze activiteiten voor organiseerde – zelfs van plan om helemaal nóóit iets met kinderen te gaan doen. Tot haar moeder adviseerde om eens een dagje op de school van haar broertjes mee te draaien. "Dat bleek toch leuk te zijn". De keuze voor speciaal onderwijs kwam later: "Door de harde aanpak had ik geen goede ervaring met speciaal onderwijs. Dat veranderde toen ik bij De Zonnewijzer kwam: ik was direct verkocht."
Dat geldt ook voor Fred, die ervaring had in het werk met kinderen en net als Jeannine een aanvullende opleiding voor speciaal onderwijs volgde. "Het is mooi om te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen. Er zijn leerlingen die helpen met geluid en techniek. Ze werken in kleine groepjes. Een van mijn pupillen is dj geworden en kom ik nog wel eens tegen in de stad. Dan is het 'Héé meester Fred!' Soms komen ze nog wel eens op school langs. Een van hen gaf toe best lastig voor mij te zijn geweest. En ook voor zijn ouders, gaf hij toe", glimlacht Fred. "Dat zijn mooie momenten."

Hetzelfde geldt voor Jeannine: "Een oud-leerling tegenkomen die dan roept: 'Dat ik hier een oud-juf zie'. En zijn vriendin die aanvult: 'Hij is nog net zo druk als vroeger'. Leuk." Het geeft ook aan dat het werk intensief is. "De leerlingen hebben veel extra aandacht nodig en je moet alert zijn vanaf het moment dat ze binnenkomen. Het zijn kinderen, vaak aanhankelijk en individualistisch, die in het reguliere onderwijs vastlopen omdat de klassen te groot zijn en ze niet aan hun trekken komen, leerkrachten vaak parttimers zijn en er weinig mannelijke leerkrachten zijn. Dat wordt door de bezuinigingen vanuit Den Haag alleen maar erger."

Terugkijkend: "In het speciaal onderwijs kun je als leerkracht veel voor de kinderen betekenen, juist omdat elk kind centraal staat. Als we dan leerlingen na groep 8 de school zien verlaten om door te stromen naar het - vaak reguliere - voortgezet onderwijs, zijn we trots. Wij hebben bijgedragen aan hun ontwikkeling en zelfstandigheid en zelfvertrouwen." Uiteraard in teamverband: "Als collega's hebben we een intensieve band. Nieuwe collega's voelen zich op De Wenteltrap vaak direct thuis." En een ding is zeker: "We hebben hier nooit een saai moment gehad. Maar nu is het tijd voor ons pensioen. Tijd voor hobby's kleinkinderen en een beetje invalwerk..."

Meer berichten