Geen incidentele acties meer, maar voorlopig een structurele maatregel: de eerste twee uur gratis parkeren. (Foto: Lysette Verwegen)
Geen incidentele acties meer, maar voorlopig een structurele maatregel: de eerste twee uur gratis parkeren. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Eindelijk een beetje gratis parkeren

Het had veel voeten in de aarde en de discussie duurde jaren, maar de kogel is eindelijk door de kerk: vanaf 1 januari 2020 zijn de eerste twee uur parkeren in de garages Overtoom en Eiteren gratis.

IJSSELSTEIN – Met de kleinst mogelijke meerderheid kan de LDIJ een belangrijke verkiezingsbelofte – gratis parkeren – al voor een deel inlossen. Met steun van coalitiepartner VVD en een doorslaggevende stem van de PvdA werd het raadsvoorstel donderdag aangenomen. Daarnaast worden ook de gratis uren op straat – na 18.00 uur – en de garages gelijk getrokken. "Doordat na 18.00 uur de parkeergarages ook gratis zijn, zullen bezoekers daar eerder gaan parkeren, wat meer ruimte oplevert op straat voor autobezitters in de binnenstad", aldus een trotse fractievoorzitter van de LDIJ. "We zijn ook blij dat binnenstadbewoners, die geen eigen parkeerterrein hebben de eerste bewonersvergunning gratis krijgen." Een tweede of derde vergunning kan aangevraagd worden, maar wordt wel duurder. Dat geldt ook voor de betaalde tarieven op straat – 2,75 euro per uur – en in de parkeergarages: 1,60 euro per uur.

Frits Mulder, kritisch ondernemer en bestuurslid van de BIZ, de ondernemersvereniging van de binnenstad, is blij. "Eindelijk rust en duidelijkheid na jaren discussie. Dat is ook winst." Maar de ondernemers gaan niet stilzitten: "Elke binnenstad heeft het moeilijk en deze maatregel is een steun in de rug om bezoekers van buiten te verleiden. IJsselstein is ook een fietsstad bij uitstek, dus we moeten het fietsgebruik omarmen en nog beter faciliteren. Daar ligt een taak voor de gemeente. Als ondernemers kunnen we de klanten nog meer in de watten leggen, bijvoorbeeld met een bestelservice en aflevering op dezelfde dag. Samen kunnen we IJsselstein en de binnenstad nog aantrekkelijker maken."

De discussie in de raad duurde ruim twee uren en er werden veel amendementen ingediend. Volgens het CDA worden de kosten van de maatregelen – drie ton – verhaald op de gemeenschap omdat er bezuinigd wordt op andere uitgaven. De partij ziet wel heil in het 3e en 4e uur gratis parkeren. Lijst Willems stemde toch tegen, ook al moet gratis parkeren volgens hem een kans krijgen. D66 was op felle toon tegen en vindt gratis parkeren naast alle bezuinigingen de wereld op zijn kop. Dat leidde tot ergernis van ondernemers op de volle tribune: 'Vreemd dat een ex-collega ondernemer van de binnenstad dit zegt'. Ook de opmerking over omzet en de 'overkoepelende ondernemersorganisatie', viel verkeerd. De PvdA wilde vooral los uit de vastgelopen discussie: "Gratis parkeren bestaat niet, gratis aanbieden wel. Het parkeertarief in de garages is niet extra duur, de straattarieven moeten wel omhoog." De ChristenUnie blijft principieel tegen: "Het gaat om het algemeen belang van de stad en gratis parkeren past niet in ons partijprogramma." Volgens GroenLinks: "Dit kunnen we - naast alle bezuinigingen - niet uitleggen."

Meer berichten