De bekendmaking van het bedrag door Lions-voorzitter Jocco Nieuwenhuis levert groot applaus op. Foto: A-graphique.nl
De bekendmaking van het bedrag door Lions-voorzitter Jocco Nieuwenhuis levert groot applaus op. Foto: A-graphique.nl (Foto: )

Cabauwse Molen kan weer vooruit

Van de redactie

Dankzij opbrengst Lionsclub

Het Classic Car Event van de Lionsclub IJsselstein-Lopikerwaard op 1 juni van dit jaar, had als thema 'Passion for the Past'. Ruim 55 oldtimers reden deze dag vanuit de historische binnenstad van IJsselstein door de Lopikerwaard en langs de Middelste Molen van Cabauw. De restauratie van deze wipwatermolen uit 1773, was het goede doel van deze tocht. Een karakteristiek monument, dat totdat de technische problemen het onmogelijk maakten, nog met zoveel passie draaiend en malend werd gehouden.

cabauw - De bestuursleden Jocco Nieuwenhuis en Fré Scheffer kwamen vorige week naar de molen om de cheque van de opbrengst te overhandigen aan bestuur en molenaars van de Cabauwse molen. Een bedrag van € 7.443. Dit is bestemd voor de tweede fase van de restauratie en specifiek voor de potroeden. Deze potroeden zijn heel bijzonder. De Cabauwse molen is namelijk een van de nog maar vier molens in Nederland waarin nog twee originele, voor deze molen bestelde Pot-roeden aanwezig zijn. De firma Pot uit Elshout leverde vanaf 1852 ijzeren geklonken roeden, ofwel balken voor molenwieken. Vóór dat jaartal werden roeden gemaakt van hout.
Bij de cheque-overhandiging hoorde natuurlijk ook het bijvullen van de 'barowiek', de barometer voor de stand van de fondsenwerving, verwerkt in een wiek. Deze kon helemaal tot het uiterste puntje worden gevuld omdat de magische grens van € 40.000 met deze cheque ruim werd overschreden. Dit is een veel hoger bedrag dan het bestuur van de Stichting Vrienden van de Cabauwse Molen ooit had kunnen hopen.

Tegenslagen

Dit komt heel goed van pas, want verschillende tegenslagen hebben tot meerwerk geleid. De werkzaamheden aan de waterlopen (fase 1) die zijn gestart in september van dit jaar, zijn voor zover mogelijk afgerond. Bij de voorwaterloop zijn nieuwe frontmuren gemetseld en is nieuwe beschoeiing geplaatst. De frontmuren waren slechter dan gedacht en er moest een groter deel worden afgebroken om daarna weer te worden opgebouwd. Tijdens de werkzaamheden is besloten om alsnog ook de achterwaterloop ook af te dammen. Zo werd de 'krimp' (deel van de waterloop waar het scheprad in draait) drooggezet, zodat de staat van de bodem en de muren kon worden gecontroleerd. Daaruit zijn diverse aanvullende werkzaamheden naar voren gekomen. De komende maanden zijn gezien de lagere temperaturen niet ideaal voor de verschillende (metsel)werkzaamheden, daarom zullen deze pas volgend voorjaar worden uitgevoerd.
In de tweede fase later volgend jaar, zullen de restauratie van twee potroeden aan bod komen, evenals herstel van het gaande en staande werk zoals de onderzetel, consoles, scheprad, staartbalk, vang en het schilderwerk. Voor deze tweede fase is het benodigde bedrag nog niet helemaal bijeengebracht. Daarom is subsidie aangevraagd.

Meer berichten