De tramremise in Nieuwegein maakt een enorm verschil voor het openbaar vervoer in de provincie.
De tramremise in Nieuwegein maakt een enorm verschil voor het openbaar vervoer in de provincie. (Foto: )

Remise Nieuwegein motor Utrechts ov

Van de redactie

Open dag in maart

Op 28 november is de nieuwe tramremise in Nieuwegein officieel in gebruik genomen Met een symbolische druk op de knop stelde gedeputeerde Arne Schaddelee (provincie Utrecht) samen met wethouders Lot van Hooijdonk (Utrecht), Ellie Eggengoor (Nieuwegein) en Kees Geldof (IJsselstein) de nieuwe tramremise in bedrijf.


regio - Vanuit de tramremise wordt het gehele regionale Utrechtse tramsysteem aangestuurd en onderhouden. Met de ingebruikname van de nieuwe tramlijn tussen Utrecht CS en Science Park Utrecht maakt het Utrechtse openbaar vervoer een forse schaalsprong. Het aantal reizigers verdubbelt, evenals de vloot die is aangevuld met 27 nieuwe trams. Deze worden vanaf 16 december ingezet op de nieuwe tramlijn in Utrecht. De nieuwe tramremise is ingericht om dit alles te faciliteren.

Alles onder één dak

De provincie Utrecht heeft in de nieuwe tramremise alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak gebracht: de verkeersleiding voor alle trams en bussen van U-OV, de opkomstruimte voor de trambestuurders, onderhoud en beheer van de trams maar ook de calamiteiten- en storingsdienst. De nieuwe werkplaats heeft met zeven werksporen en een wasstraat (totaal 8 sporen) tweemaal zoveel onderhoudscapaciteit gekregen. Op het terrein is een vernieuwd rangeerterrein aangelegd met voldoende plek voor stalling van alle trams. Het kantoor heeft voor de diverse gebruikerspartijen circa 70 werkplekken en staat in directe verbinding met de werkplaats. De werkplaats is voorzien van gemoderniseerde tramonderhoudsinstallaties zoals tramhefsystemen, een draaibank die de wielen van de trams in het juiste profiel slijpt en een wasmachine voor de wielstellen van de trams. Uit oogpunt van veiligheid en om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden werken de monteurs vanaf een verhoogd opklapbaar bordes aan de installaties op het dak van de nieuwe trams. De werkplaats staat centraal op het remiseterrein en is met de nieuw aangelegde sporen en wissels goed bereikbaar. De omstandigheden voor onderhoud en reparatie zijn volledig afgestemd op de nieuwe lage vloer trams voor de nieuwe tramlijn tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park. Ook de oude hoge vloer SIG trams die rijden op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden in de nieuwe werkplaats onderhouden.

Duurzaamheid

Bij de bouw van de huisvesting en werkplaats heeft de provincie vooruitlopend op nieuwe regelgeving diverse duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals warmte-koude opslag, led verlichting en vloerverwarming in de werkplaats. Het gebouw wordt niet verwarmd met aardgas maar met warmtepompen. Op het dak komen in 2020 nog zonnepanelen. In maart 2020 opent de remise de deuren voor een open dag.

Meer berichten