Ruben Metselaar en Martijn Rodenburg zetten Marijn Wessels met de HKIJ hard aan het werk voor een uniek boek. (Foto: Lysette Verwegen)
Ruben Metselaar en Martijn Rodenburg zetten Marijn Wessels met de HKIJ hard aan het werk voor een uniek boek. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Feest in 30-jarig Winkelcentrum Achterveld

Volgende maand bestaat Winkelcentrum Achterveld 30 jaar. Een jubileum dat de ondernemers graag vieren met al hun klanten en bezoekers. Centraal binnen alle activiteiten staat de uitgave van vierduizend exemplaren van een bijzonder boek.

IJSSELSTEIN – Elk lustrum wordt met grotere of kleinere acties gevierd in winkelcentrum Achterveld. Het zilveren bestaan werd gevierd met de verloting met een auto. "Maar dan maak je maar één persoon blij", vertelt Ruben Metselaar, bedrijfsleider van Jumbo Langrak van Arie en Lidi Langerak. "Net als met andere acties, waar maar een paar prijswinnaars zijn", vult Martijn Rodenburg aan, die de Primera van zijn ouders leidt. "We hebben de koppen bij elkaar gestoken voor een plan waar we veel mensen blij mee maken." Het thuisgevoel, de trots op IJsselstein en de tradities die ze bij hun bezoekers voelen, werd de inspiratie: "Een bijzonder boek over onze stad door eeuwen heen, van prehistorie tot nu. Een luxe, beperkte en bijzondere uitgave die nergens te koop is", volgens het tweetal. "De collega-ondernemers waren ook enthousiast, en toen moesten we aan de gang." Ze zochten contact met de Historische Kring IJsselstein (HKIJ). "Elke actie die we als winkelcentrum organiseren kost tijd. Dat doen we graag, maar dit was en grote – en vooral leuke – klus."
Marian Wessels van de HKIJ beaamt het: "Er moesten meer dan 300 foto's worden uitgezocht met inachtneming van copyright en privacyregels. En vervolgens de verhalen voor het boek schrijven." Vooral de fotozoektocht duurde lang: "Je 'verdwaalt' via alle foto's letterlijk in de tijd. En uit alle foto's een kritische keuze maken is ook niet makkelijk. Maar het was zo superleuk! Ook om zelf weer van alles te leren en die kennis via een boek op deze manier over te dragen." Als dank voert de Jumbo in maart een emballageactie: "De opbrengst is voor de HKIJ en hun werk voor IJsselstein." In maart wordt er rond het boek nog een speciale middag georganiseerd: "Een plaatjesruilmiddag, waarschijnlijk met meer volwassenen dan kinderen."

Donderdag 13 februari start de spaaractie voor het speciaal samengestelde boek over IJsselstein. De eerste duizend boeken worden door de winkeliers van het winkelcentrum verloot, de resterende boeken zijn er voor 2 euro per stuk te koop. Klanten krijgen bij elke besteding van 7,50 euro in winkelcentrum Achterveld een zakje met vier historische kaartjes om in het boek te plakken. Met als resultaat na tien weken, het collectors-item dat nergens te koop is: een boek over IJsselstein door de eeuwen heen.

Meer berichten

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden