Staatssecretaris Mona Keijzer bezocht  ondernemers om hun - op 1,5 meter afstand - een hart onder de riem te steken. (Foto: Lysette Verwegen)
Staatssecretaris Mona Keijzer bezocht ondernemers om hun - op 1,5 meter afstand - een hart onder de riem te steken. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Speciaal bezoek van staatssecretaris Mona Keijzer

Ontvangst bij de Benschopperpoort, met een buiging op afstand en instructies aan de genodigden om minstens de voorgeschreven anderhalve meter afstand te houden. Zo begroette burgemeester Van Domburg donderdag staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer voor een ontmoeting met ondernemers in de binnenstad.

IJSSELSTEIN – De overheid is zich ervan bewust dat de coronacrisis grote gevolgen heeft voor ondernemers. Een flink steunpakket moet de last verlichten, maar elke ondernemer heeft andere problemen. Of juist niet. De eigenaren van groentewinkel Fresh Corner zien een verloop van supermarktklanten naar hun winkel omdat ze bij de supermarkt lege schappen vinden of omdat ze met bepaalde producten lekker willen koken omdat de horeca gesloten is. Moeite met de veiligheid is er niet: “De klanten komen verspreid over de dag.” Ook in de boek- en tijdschriftenhandel geen problemen: “Mensen zitten thuis en gaan meer lezen of hebben hobbymaterialen nodig”, aldus eigenaar Mulder.

Zorgen
Anders is het bij de kappers, die tijdens het bezoek niet wisten of hun zaak open of dicht moest. “Verwarrend voor ons en voor de klanten”, vertelt een van de eigenaren. “Ons vak brengt risico’s mee, voor klanten en medewerkers. We hebben behoefte aan duidelijkheid.” Die duidelijkheid is er inmiddels: alle kappers zijn gesloten. Ook de kledingbranche voelt problemen. Sommige zaken hebben hun openingstijden aangepast, andere blijven toch maar open. Keijzer praat met de eigenaresse van een kinderkledingzaak die haar toevlucht heeft genomen tot social media omdat ze geen website heeft: “De klanten blijven weg uit de winkel, maar reageren hartelijk op social media. Met hulp kan ik bestellingen thuis laten bezorgen en ook mijn verhuurder en leveranciers zijn coulant met de betalingen die ik moet doen.” Maar de zorgen zijn groot. “Ik zie ludieke acties: een rol toiletpapier voor extra korting. Dat is paniekmarketing en funest voor de branche.” In het gezelschap deelt een van de horeca-eigenaren haar ervaring: “We hebben samen de inhoud van de koelingen verdeeld, goed schoongemaakt en klusjes gedaan waar we anders niet aan toekomen. We voelen ons lamgeslagen. We moeten onze zinnen verzetten. Dat is moeilijk omdat juist horecamensen gezelschapsmensen bij uitstek zijn.”
Verdrietig
De staatssecretaris vindt het belangrijk om de ondernemers persoonlijk te ontmoeten en de sfeer te proeven: “En dat kan, want ook ik houd me aan de RIVM-regels.” De verhalen van de ondernemers raken haar: “Ik zie gedreven ondernemers met hart voor hun zaak die in no time hun omzet zien kelderen. Het overall beeld is ronduit verdrietig. Het heeft consequenties voor het straatbeeld en voor het winkelpersoneel. Vandaar de steunmaatregelen van het kabinet.” Ze hoopt op coulance van gemeentes. "Wat het kabinet kan, kan de gemeente ook."

Meer berichten