Foto:
De IJsselsteinse Column

ABBA Fever

  Nieuwsflits

“Wat?! Naar ABBA? Met jou?” Femke kijkt me aan alsof ze water ziet branden. Op een oneerbaar voorstel zou ze minder geschokt reageren; ik spreek uit ervaring. “Wat ben je nog meer met me van plan? André Rieu? Willeke Alberti? De Huishoudbeurs? 

Een abonnement op Libelle?” Ik trek alle tactiekregisters open. “Rustig maar Fem, misschien ga ik een foto maken en schrijf ik er een artikel of een column over in Zenderstreeknieuws.” Ze zucht: “Ook dat nog. Ik baal van jouw columns. Pas nog die onzin over dat romantische laantje. En ík word erop aangekeken!” “Ik beloof dat ik niet over jou schrijf”, huichel ik.

Een waardige herstart voor het vernieuwde theater

“En het wordt heel ingetogen hoor. Weinig mensen in de zaal, met voldoende afstand. Staan en meezingen mag niet. Om mee te zingen kun je beter naar een kerkdienst in Staphorst.” “Dat is tenminste iets”, zegt ze op toegeeflijke toon. “Ik ga mee, maar denk eraan: géén fratsen!” Het weerzien met het Fulcotheater is door alle coronaregels een beetje steriel. Dat wordt nog versterkt door de nieuwe vloer in de foyer. Het parket is vervangen door een lichtgrijze coating. In een eerdere column schreef ik over bloed van gesneuvelde wethouders dat opgedweild moet worden. Zouden ze dat letterlijk hebben genomen? Toch meer oppassen met wat ik opschrijf. Het spetterende optreden van ABBA Fever XL verdrong mijn overpeinzingen. Er werd geklapt en gezwaaid, zelfs met lampjes. “Als jij het maar laat,” siste Femke. “Ik heb een aansteker, en jouw snor is brandbaar.” Al met al een waardige herstart voor ons theater; en passend qua repertoire. Titels als ‘Mama Mia’, ‘The winner takes it all’ en ‘Money, money, money’ zijn symbolisch voor de recente Fulcoperikelen. Bij ‘Waterloo’ moet ik onwillekeurig aan de voormalige bestuurders denken…

de ijsselsteinse column | Rinus Verweij

Meer berichten