Er is meer dan de deur van de winkel


<p>Wat de ondernemers betreft komt er ook een gezellige digitale winkelstraat naast de gezellige binnenstad. (Foto: Lysette Verwegen)</p>

Wat de ondernemers betreft komt er ook een gezellige digitale winkelstraat naast de gezellige binnenstad. (Foto: Lysette Verwegen)

(Foto:)

Er is meer dan de deur van de winkel

  Nieuwsflits

Ook al blijven de meeste winkeldeuren in de binnenstad dicht: de lichten branden en achter de deuren wordt door eigenaren en personeel hard gewerkt aan bestellingen en bezorging. En aan plannen voor de toekomst: een online winkelstraat die net zo gezellig is als de binnenstad.

IJSSELSTEIN – Nieuwe tijden vragen om nieuwe ideeën. “De winkelsluiting in de kerstdrukte was een shock voor de ondernemers, maar gelukkig werd er veel online besteld en richtten de ondernemers zich in op bezorging aan huis”, vertelt ondernemer en vastgoedmanager binnenstad Frits Mulder. “Maar in januari was de drukte – net als in andere jaren – voorbij en we wisten al dat de winkelsluiting door de coronamaatregelen nog langer zou duren. Dan moet je de grenzen verleggen.” Essentiële winkels zijn open, een ander mag verkopen op straat en het merendeel is alleen online actief: “Maar door al die verschillen verdwijnt de saamhorigheid en iedereen is druk met de eigen winkel. Ook de gezelligheid van de winkelstraten verdwijnt een beetje door de winkelsluiting, ook al wandelen er nog regelmatig mensen.” Het bestuur van ondernemersvereniging BIJ bleef met regelmaat bij elkaar komen en een nieuw idee werd geboren: “Iedereen is online actief, waarom geen gezamenlijke online marketing, gecombineerde bezorgdiensten en een digitale winkelstraat in samenwerking met alle partijen.”
De digitale winkelstraat doet niet af aan een gezellige binnenstad. “De klant heeft keus tussen online en offline kopen. IJsselstein is een middelgrote stad waar beide winkelstraten prima naast elkaar kunnen bestaan.

Online naast offline
De gezellige binnenstad - met het historische karakter, de horeca én de vele speciaalzaken - blijft een trekker; dat merken we zelfs nu aan het aantal wandelaars.” Met de nieuwe aanpak willen de ondernemers klaar zijn voor de toekomst. “Want ook ouderen hebben online shoppen ontdekt. En als online shoppen een wens is van de klanten: top, maar doe het dan vooral bij lokale ondernemers, waar de service net zo snel en vaak nog beter is.
”Wouter Vermaat, voorzitter van ondernemersvereniging BIJ en horeca-ondernemer: “Bij elke persconferentie hopen we op beter nieuws, maar voor 2 maart verandert er niets.” Het is overleven. “Wie denkt: ondernemers overleven het wel want ze krijgen overheidssteun, heeft het mis. Het is lang niet genoeg. De retail komt er nu achter wat de gesloten horeca al maanden meemaakt. Je moet anders leren denken: van offline naar online en van restaurant/café naar bezorgen.”

Saamhorigheid
Vermaat vindt dat IJsselstein boft met de saamhorigheid tussen pandeigenaren, ondernemers, horeca en binnenstadmarketing. “”We hopen dat ook de gemeente optimaal meewerkt. Dat geeft een voorsprong. We hebben al volop plannen liggen voor als de maatregelen worden versoepeld, maar niemand weet wanneer dat zal zijn.”

Meer berichten