Foto:
De IJsselsteinse Column

Rotondes

  Nieuwsflits

Zo lang ik leef bestaan ze al: rotondes. Het is nu ondenkbaar, maar ooit was het knooppunt Oudenrijn een ‘verkeersplein’ in de vorm van een rotonde. 

Precies 65 jaar geleden, in mijn geboortejaar, ontstond daar met Pinksteren de allereerste file in Nederland. Ze stonden muurvast: de Volkswagen Kevertjes, Opel Olympia’s en Ford Consuls. In de berm zaten gezinnetjes met degelijke toerrijwielen het unieke fenomeen te bewonderen. Rotondes zijn tegenwoordig – net als files – niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Reken maar dat het verkeer rond Utrecht binnenkort weer muurvast staat als het Nieuwe Normaal weer Gewoon Oud wordt.

Doen! Voetgangerrotondes mét verkeersregelaars

Ik vind rotondes een nuttige uitvinding, omdat ze vergeleken met kruispunten meer veiligheid bieden, al heb je altijd idioten – meestal rijdend in een Duits automerk – die denken dat ze voorrang hebben als ze de rotonde plankgas recht oversteken, óók als iemand die van rechts komt eerder op de rotonde is. In IJsselstein zijn de laatste jaren ook rotondes aangelegd. Ik vind dat prima, al mag wat mij betreft het Nelson Mandelaplein omgedoopt worden tot het meer passende Max Verstappenplein.
Nu hebben ze in Utrecht in het kader van de anderhalvemeterdwang iets nieuws verzonnen: voetgangerrotondes, mét verkeersregelaars die erop toezien dat de voetgangers tegen de klok in lopen. Briljant! Dit moeten we in IJsselstein ook gaan doen. Ik weet al meerdere plekken die hiervoor in aanmerking komen, maar ik zou beginnen bij de onoverzichtelijke aansluiting van het Basiliekpad op de Overtoom. Maar dan moet die rotonde ook voor ál het verkeer gelden, én gehandhaafd blijven na de crisis. Dat is hard nodig met al die kamikazebrommertjes en -fietsers, zéker nu de Overtoom weer auto’s doorlaat.

Rinus Verweij

Meer berichten