Gerrie de Bie - voor de zomeretalage - is creatief brein en uitvoerder achter de bijzondere etalages in de binnenstad. (foto: Lysette Verwegen)
Gerrie de Bie - voor de zomeretalage - is creatief brein en uitvoerder achter de bijzondere etalages in de binnenstad. (foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Gerrie maakt al die bijzondere etalages

  Nieuwsflits

Veel voorbijgangers stoppen om de oogstrelende etalages met producten van IJsselsteinse ondernemers in de binnenstad te bekijken. De inrichting is ontsproten aan het creatieve talent van Gerrie de Bie. Zij wilde ervaring opdoen en de ondernemers wilden af van dichtgeplakte etalages in leegstaande panden.

IJSSELSTEIN – Het is steeds weer een uitdaging voor Gerrie om de balans te vinden in een etalage: tussen de producten van de diverse ondernemers, het thema en de hoeveelheid geëtaleerde producten. Want hoe etaleer je boeken naast badmode, sieraden en zonproducten? Het resultaat is te zien in de Utrechtsestraat. “Ik wil altijd anders dan anders, want veel etalages zijn al jaren volgens een vast patroon ingericht, terwijl er zoveel méér mogelijkheden zijn”, vindt Gerrie. Dat bewees ze met de eerste etalage die ze vorig jaar maakte in het legstaande pand van Taska, met als thema ‘Ontmoet elkaar in IJsselstein’. Ze ontwierp als achtergrond de skyline van IJsselstein en combineerde daartegen verschillende IJsselsteinse producten uit de diverse branches. “Dat was het eerste ontwerp dat ik aan vastgoedmanager Frits Mulder liet zien en dat enthousiast door de ondernemers werd ontvangen, die direct producten ter beschikking wilden stellen.”

Van hobby naar werk
Gerrie werkte altijd in de financiële wereld. “Als na 37 jaar je baan vervalt is dat pittig.” Ze ging niet bij de pakken neerzitten. “Als hobby had ik al eerder etalages ingericht. Alle materialen die ik gebruikte maakte ik zelf. Die creativiteit zat er van jongs af al in, met tekenen en schilderen. Ik startte met de opleiding Etaleur en Eventstyling die ik binnen acht maanden afrondde.” Toen ze via het netwerk met Mulder contact legde had ze haar eerste ontwerp – de IJsselsteinse skyline al klaar: “Ik vond dat ik voor zo’n eerste afspraak toch iets moest laten zien.”

Levendige binnenstad
De rest is geschiedenis: de leegstaande etalages werden gevuld, met thema’s als ‘Historisch IJsselstein’ – in samenwerking met de Historische Kring, ‘Heel IJsselstein bakt’ en ‘De fiets’ toen de coronaperiode begon. In de oude Taska-etalage is het ‘Zomer’ en in de etalage van voorheen Mulder Kids verwijst de opstelling naar de bereikbaarheid en service van diverse ondernemers. “Voor mij is het vrijwilligerswerk. Ik ben in 1997 in IJsselstein komen wonen en van de stad gaan houden. Ik vind het leuk om de stad levendig te maken en natuurlijk hoop ik dat mijn werk in de toekomst zal leiden tot betaalde opdrachten. Dit werk is zó leuk; voor mij een kunstvorm. En ik leer veel mensen kennen en ben blij met de leuke samenwerking met de ondernemers. Als ik om de drie maanden de etalages aanpas, staan er vaak al mensen nieuwsgierig te kijken wat er nu weer achter het plastic vandaan zal komen.” Mulder complimenteert haar: "Achter de schermen werkt ze zich in het zweet voor dit prachtige resultaat."



Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden